januari 2021

Profina tipsar – lyckad hantering av dina kundfordringar

Fråga: Måste du lämna 30 dagars kredit till din kund?
Svar: Nej, försök om möjligt få 10 eller 20 dagars betaltid av din kund.

När du skickar påminnelse till din kund, skicka bara en påminnelse. För övrigt finns det ingen lag som säger att du måste skicka påminnelse innan inkassoåtgärd (undantag parkeringsbot).

De flesta bostadsbolag skickar idag ingen påminnelse innan inkassokrav. Ju längre tid du väntar med åtgärder desto längre tid får du själv vänta på dina pengar som du har lånat ut till din kund.

Självklart skall du skicka dina obetalda fakturor vidare till inkassoåtgärder när din kund inte betalar den åtgärden visar ju att du har kontroll på din reskontra.

De flesta kunder betalar direkt på inkassokravet. Blir din faktura inte betald så vidtag rättsliga åtgärder.

”En faktura är aldrig ett avtal, endast en spegling av vad som tidigare överenskommits”

Hälsningar
Göran Modin, Profina AB
Mobil: 070-996 86 18
E-post: goran.modin@profina.se

Våra samarbetspartners